Direct naar de inhoud
Humanistisch Verbond , go to home

Werkpagina

landelijke werkgroep Ecohumanisme

Wij (20 actieve leden) richten ons op het ontwikkelen van een nieuw mensbeeld, waarin de mens en zijn/haar verlangens niet meer centraal staat maar het gehele ecosysteem. Dus we willen van antropo-centrisch naar eco-centrisch en willen dit besef inbrengen bij de opstelling van het nieuwe meerjarenplan van het humanistisch Verbond, vanaf 2026. Leden en afdelingen willen we stimuleren daarin mee te gaan. Daarbij kunnen we adviseren en inspireren.

veeranderend mensbeeld

Hoe gaan we het besef, dat wij onderdeel zijn van een veel groter ecosysteem, vormgeven in onze ideeën en praktijken. Op deze plek is informatie te vinden over activiteiten die we daarvoor organiseren, naast documenten die we produceren en links naar interessante digitale plekken.

Speerpunten

Onze focus ligt voorlopig op 5 levensbeschouwelijke en strategische speerpunten voor verandering:

We starten een zoektocht naar:
1) vernieuwing van een eigentijdser en meer verbindend mensbeeld en ‘aards’ wereldbeeld,
2) bezinning, verheldering of aanscherping van kernwaarden en deugden,
3) reflectie op de gewenste gedragsverandering, in reactie op onverantwoord menselijk handelen, met name de verandering van ego- naar eco-gedrag,
4) verbreding en versterking van de missie van het Humanistisch Verbond, dat wil zeggen een verrijking vanuit spirituele en activistische sferen en nieuwe humanisme-concepten, die antwoord geven op actuele maatschappelijke uitdagingen,
5) sterkere sociale impact door een strijdbare publieke rol en meer organisatiekracht.

Dit klinkt allemaal ambitieus, maar is niet geheel nieuw. Er liggen al adviezen in die zoekrichting. Leden vroegen al om actualisering in hun Vlammetjesrapport (2020). En er waren al formele herbezinningen, voor het laatst in 2016. Recent klinkt de roep om meer ‘zichtbaarheid’ in een ‘strijdbare politiekere rol’. En we hebben een zwak punt weg te werken: het Humanistisch Verbond blijkt landelijk niet zo populair als we hoopten (recent onderzoek). Bij ons zoekproces – dus op inhoudelijk, strategisch en sociaal-communicatief terrein — is het bewaken van die focus op die 5 speerpunten cruciaal. Het veld is breed, de ambitie hoog en de zorgen groot, maar onze capaciteit beperkt. Focus is vereist en hulp zeer welkom. Hieronder de links naar onze plannen en stukken.